Brändillä rakennetaan elämyksiä, jotka sitouttavat asiakkaat

Brändeistä puhutaan paljon, niihin uskotaan, ne herättävät tunteita ja niihin ladataan monenlaisia odotuksia niin asiakkaan kuin sidosryhmien puolelta. Mutta onko brändi uskon asia? Sanana brändi voi kuulostaa abstraktilta ja vaikeasti kuvattavalta, mutta kyse on nimenomaan kokemuksesta ja konkreettisesta todellisuudesta. Tutkimus- ja konseptitoimisto Funckin Jaana Haapala tietää, mitä brändi oikeasti on ja miksi sillä on merkitystä myös tilasuunnittelussa. 

Mitä brändi on ja miten se liittyy tilasuunnitteluun? 

Haapala on tutkinut brändien maailmaa, niitä ympäröiviä voimia ja ihmisiä. Työssään brändiarkkitehtina hän auttaa yrityksiä löytämään sen kirkkaan ajatuksen, sellaisen olemassaolon tarkoituksen, joka voidaan johtaa eteenpäin markkinointiin ja moneen muuhun tekemiseen. Funck keskittyy strategiseen suunnitteluun, kohderyhmätutkimukseen, kohderyhmäanalyysiin ja dataan, joka tuo viisautta päätöksentekoon. Puhutaan luvuista, prosenteista ja mittauksista – brändi ei olekaan vain luovaa työtä. Arvausta paremman pohjatyön kautta brändistä tulee ratkaiseva tekijä. 

Brändi on jotain, mikä ilmaisee identiteetin. Sillä tavalla brändi vaikuttaa myös tilasuunnittelussa: kirkas brändi näkyy ja tuntuu myös tilassa. Kuten ihminen pukeutuu identiteettinsä mukaisesti, voidaan myös tila pukea brändin mukaisesti. Jotta kuluttaja voi nähdä erot ja tehdä valintoja, täytyy yritysten ilmoittaa mitä edustavat ja keitä varten yritys on olemassa. Brändi on identiteetti joka pitää kaivaa ja löytää, jotta tietää miten se puetaan esimerkiksi tilasuunnittelussa.  

Brändin tuottama elämys luo ostotarpeen ja sitouttaa

Strategisena elementtinä brändi leikkaa kaiken tekemisen. Brändi on se ydinviesti, se nektari johon kaikki kiteytyy. Kokonaisvaltaisen brändityön seurauksena myös arkkitehtuuri, yritystilat ja sisustus toisintavat brändin kiteyttämää yritysidentiteettiä. Muotoilu, värit, valaistus, toiminnallinen suunnittelu ja äänimaailma ovat koettua brändiä. Jokaisella asialla on oma paikkansa tarkoituksella ja ne muodostavat toimivan kokonaisuuden. Tilan kautta asiakas saa elämyksen, joka jää mieleen ja siihen muistijälkeen on miellyttävä palata. Yrityksestä ja tuotteesta jää positiivinen kuva. 

“Ulkomailla asuessani kävin liikkeissä, jotka oli rakennettu elämykseksi. Tilassa oli helppo viihtyä, siitä oli tehty kiehtova ja omaperäinen. Halusin viedä mukanani palan sitä hetkeä ja kokemusta. Se on brändin herättämä tunne, joka johtaa ostoihin”, kertoo Haapala, joka on asunut aiemmin Englannissa ja Hollannissa.

Brändin täytyy olla totta

Haapalan ja Unna Lehtipuun keväällä ilmestyvässä kirjassa käsitellään brändin ja luottamuksen välistä suhdetta. Tuotteella ja kokemuksella täytyy pystyä vastaamaan brändin luomiin odotuksiin ja mielikuviin, sillä pettynyt asiakas menettää luottamuksen ja menee muualle. Luottamus on aiheena ajankohtainen siksikin, että Suomi on aina ollut luottamusyhteiskunta, mutta se luottamustaso on uhattuna meillä ja muualla. Räikeimmin luottamuspula näkyy Yhdysvaltojen kahtia jakautumisessa. 

“Luottamus on ihmeaine kaiken ihmisten välisen yhteistyön ja kaupankäynnin pohjalla”, toteaa Haapala ja antaen esimakua kirjan teemoista. Suomessa on tutkittu luottamusta, ja kilpailukyvyn suurin ja merkittävin yksittäinen selittävä tekijä on luottamus. Liiketoiminnan tehokkuus kärsii jos johto ei luota työntekijöihin, jos sijoittajat eivät luota johtoon tai jos asiakkaat eivät luota brändiin. Kirjassa käsitellään luottamusta moninaisesti ja se liittyy olennaisesti brändiin, jonka täytyy lunastaa asiakkaan luottamus yhä uudelleen. 

Jaana Haapala

Kirjoittaja on brändivelho, konseptitoimisto Funckin perustaja sekä WeBrandSpacesin yhteistyökumppani.

 


Seuraa meitä somessa

Viimeisimmät kirjoitukset